top of page
Writer's pictureNadav Kenneth

איפה זה Gondwana?

לשמרת ה Cradle mountain יש שם מחייב. התעניינו למה קוראים "ערש": האם זה שוב שם שיווקי מוצלח?

אז הפעם יש סיבה: בשמורה יש הרים מתקופת גונדוונה. ולמה זה ענייננו? אז ככה: גונדוונה היא יבשת קדומה, שכללה את מה שמוכר לנו כיום כאוסטרליה, טסמניה, ניו-זילנד, אנטארטיקה, דרום אמריקה, הודו והמגרב (וסליחה אם שכחתי מישהו). טסמניה היתה מחוברת לאנטארטיקה, וזה חשוב משתי סיבות לא חשובות:

א) זה הבסיס לתביעות של אוסטרליה על נכסים שונים באנארטיקה

ב) אפשר לבדוק אלו סלעים קדומים מצויים בשתי היבשות, וללמוד מכך.

כל זה קרה לפני מאות מיליוני שנים בתקופה שבסופה שלטו פה דינוזאורים. אז אם בא הר בטסמניה ורוצה לכנות עצמו "ערש", לא נתווכח. אבל למה רק הוא?

כי רוב הנוף של טסמניה עוצב על ידי תנועת קרחונים בשני עידני קרח. כמו באזור האלפים, גם כאן הקרחונים עיצבו עמקים ואגמים, ורק ה-cradle mountain לא השתתף באירוע, ונותר ברובו עומד כשאולי הסתובבו בו דינוזאורים.


ואם אנחנו כבר רציניים מעט:

טסמניה התנתקה מאוסטרליה, וניתן ללמוד מההתפחות השונה של חיות בשני האיים. כך, לדוגמא, הביאו הבריטים שועלים לאוסטרליה ,(כדי שיהיה מה לצוד?). אלה איימו על חיות קטנות מהן, וכך הפך brushtail possum לחייה שגרה על עצים באוסטרליה, ועל הקרקע (עם יכולות טיפוס) בטסמניה.

16 views

Recent Posts

See All

קצרים על אנשים ואוסטרליה

באחד מחניוני הקראוונים, עת פרשנו ארוחת ערב ומזגנו יין טוב, נעמד לידנו בחור כהה עור והתבונן. בירכנו אותו לשלום והזמנו אותו להתקרב, וזיהינו...

Comentarios


bottom of page